ضرورت بازگشت عوارض آب مجازی به صادرکنندگان زعفران

طبق قانون، اخذ عوارض صادراتی از محصولات کشاورزی ممنوع است، اما از سه سال گذشته عوارضی تحت عنوان آب مجازی از محصولات کشاورزی اخذ گردید. البته با تلاش اتاق بازرگانی خراسان رضوی، شورای گفت‌وگو، انجام مکاتبات و برگزاری جلسات بسیار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، زعفران از محصولات کشاورزی مشمول نیم درصد عوارض آب مجازی حذف شد.

این اتفاق سه ماه پیش رقم خورد؛ با این حال درخواست ما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عودت عوارضی است که خلاف قانون از صادرکنندگان اخذ شده است. این مبالغ باید بازگردانده شود تا صرف تقویت و توسعه زیرساخت‌های صادراتی و بهبود کیفیت زعفران گردد.

آمار گمرک حاکی از آن است که از زمان اعمال سیاست تعهد ارزی، صادرات زعفران به نحو چشمگیری کاهش یافته است. با توجه به تحریم‌های بین‌المللی، بازگرداندن ارز به کشور برای صادرکننده هزینه‌زاست.

علاوه بر این صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را پایین تر از نرخ بازار آزاد به دولت عرضه کنند که از این حیث آسیب‌های جبران ناپذیری متوجه صادرکننده می‌شود. در چنین شرایطی، عرصه برای فعالیت قاچاقچیان باز شده به طوری که قاچاقچی زعفران را با کیفیت پایین و ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از نرخ صادرکننده واقعی در بازار عرضه می‌کند. درچنین شرایطی صادرکننده واقعی به تدریج از صحنه حذف می شود. تمامی این مسائل باید از سوی نمایندگان مجلس پیگیری و به نتیجه رسانده شود.

(روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی)

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

پربازدیدهای هفته