علی اوسط هاشمی:تولید ملی زعفران را نباید حراج کنیم

علی اوسط هاشمی در نشست خبری سازمان تعاون روستایی با عنوان اینکه تولید ملی زعفران را نباید حراج کنیم ، گفت : ایران بایستی برخوردار از بورس جهانی زعفران باشد و برندهای تولید زعفران در جهان به نام ایران باشد و قیمت آن را در جهان تعیین کند.

مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی ایران  با عنوان اینکه علاوه بر زعفران در تولید خرما نیز می توانیم سهم اساسی در بازار جهانی  و حضور فعال داشته باشیم ، افزود:  نباید  وزن خود در بازار جهانی را ، صرفا با صادرات خام بالا ببریم.

وی افزود: زعفران از یک محصول صادراتی به محصول مسافرتی تبدیل شده و این موضوع که چند مثقال زعفران همراه هر مسافر باشد در حق تولیدکننده ظلم است ما باید به دنبال بازار جهانی و احقاق حقوق تولیدکنندگان ایران باشیم. ما باید به دنبال یک برند به نام ایران باشیم و این هویت ملی را در جهان ثبت کنیم.

مدیرعامل تعاونی روستایی ایران ادامه داد: تولید ملی را نباید حراج کرد کمی تحمل می‌خواهیم تا مقابل کشورها و رقبای خارجی بایستیم و تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم اما این مساله غیرممکن نیست، حدود یک میلیون تومان قیمت زعفران را افزایش دادیم و باعث حفظ واسطه و دلال‌ها شدیم که قصد داشتند با قیمت 3800 تا 4200 تومان این محصول مهم و استراتژیک را از تولیدکنندگان بخرند و با توجه به افزایش دلار با قیمت بالاتر بفروشند که این ظلم در حق تولید است ، ما باید بتوانیم قیمت پایه را برای زعفران در جهان تعیین کنیم.

وی ادامه داد: خرید توافقی زعفران باعث شده تا علاوه بر واقعی تر شدن قیمت زعفران و افزایش عائدی کشاورزان، نبض بازار این محصول نیز از دست دلالان خارج شود و با این حرکت اخیر یک میلیون تومان قیمت پایه زعفران به نفع تولید کننده افزایش یافته است.

هاشمی با بیان اینکه بازیگران سنتی عمده این  جریان ، دلالان بوده اند و قیمت محصول را 3200تومان ثابت نگه می داشتند و از ارزش افزوده دلار سود خود را می بردند، گفت : زمانی که دلار گران شود، ارزان هم بفروشد عقیده دارد که از افزایش قیمت دلار سود را برده اند و این جفا در حق تولید است .

وی با عنوان اینکه بایستی قیمت پایه را برای جهان تعیین کنیم ، تصریح کرد : در این خصوص البته نیاز به مداومت و ملی نگری وجود دارد و بایستی ظرفیت ملی را پشتوانه محصول صادراتی قرار دهیم که  یکی از رویکردهای کلان اقتصاد مقاومتی برون نگری است.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: تاکنون بالای 60 تن زعفران تولید کردیم که هر کیلو را با قیمت 4800 تا 5300 تومان  به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.

خرید توافقی زعفران برای تعادل بازار  ادامه دارد

علی اوسط هاشمی با اشاره به اینکه خرید توافقی زعفران تازمانی که بازار این محصول ارزشمند به تعادل برسد ادامه دارد ،افزود: قبل از ورود سازمان تعاون روستایی هرکیلو زعفران حدود 4 میلیون و 200 تا 4 میلیون و 700 هزار تومان که با حمایت خرید توافقی به 5 میلیون و 300 هزار تومان رسیده و در ادامه مبلغ 100 هزار تومان به ارزش قیمتی هر رقم زعفران اضافه شده است.

وی گفت: حضور سازمان مرکزی تعاون روستایی در بازار زعفران سبب شد قیمت زعفران در بازار افزایش یابد و زمینه خرید نقدی از کشاورزان نیز فراهم شود و اجرای طرح خرید توافقی زعفران سبب شد تا نقش سود جویان در بازار زعفران پایان یابد و دست آنان از دلالی این محصول ارزشمند کوتاه شود.

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: با انبار محصول زعفران که بصورت توافقی خریداری شده است، قیمت زعفران را در بازارهای جهانی مدیریت خواهیم کرد.

هاشمی افزود: اعتقاد داریم تا زمانی که بازار داخل و خارجی زعفران به تعادل نرسد، خرید توافقی و انبار این محصول را ادامه دهیم.

وی همچنین با اشاره به رویدادهای اخیر در باره تعیین تعرفه 33 درصدی برای محصول زعفران ایران از سوی برخی کشورهایی که از مشتریان این محصول هستند ،گفت: برای مدیریت بازار زعفران با سفرای ایران در کشورهای اروپایی و مسئولان سازمان توسعه تجارت مذاکره کردیم تا مطالعات دقیقی برای بازار یابی و پیداکردن تجار و خریداران واقعی انجام دهند.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: برای صادرات محصول زعفران طرح شرکت با کشورهای اروپایی را ارائه کردیم و شراکت را مبنای اصلی تجارت با این کشورها قرار می دهیم تا از سود و ارزش واقعی این محصول بهره مند شویم.

هاشمی با انتقاد از آنچه که تاکنون در صادرات زعفران روی داده است ،تصریح کرد: صادرات زعفران از ابتدا تاکنون نوعی حراج کردن محصولی است که گردش مالی آن در بازارهای جهانی 8 میلیارد دلار است .

وی گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده صادرات خام و فله ای زعفران پس از توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی متوقف خواهد شد و متاسفانه اقدام خاصی برای ارتقای شرایط صادرات زعفران انجام نشده است و به صادرات فله ای و برند سازی های خرد محدود شده ایم .

هاشمی همچنین از انجام مذاکرات با تجار اسپانیایی خبر داد و گفت: برای مدیریت بازارهای جهانی از مسئولان وزارت امور خارجه کمک گرفتیم و با کشورهایی که در بازارهای زعفران نقش ما را کوچک شمارند تقابل می کنیم .

عرضه میوه شب عید به بازار از ٢٠ اسفند

مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی ایران با بیان اینکه از ٢٠ اسفند میوه شب عید به بازار عرضه می شود که قیمت آن در همان روز اعلام می‌شود ، افزود: : برای شب عید به اندازه کافی سیب و پرتقال ذخیره کرده ایم. ذخیره سیب از ٢٠ هزار تن سیب تولید شده تاکنون ١٩ هزار و ٢٢٠ تن خریداری و ذخیره شده است.

وی گفت: پرتقال تامسون از ٢٩ هزار و ٧٠٠ تن ، ٢٧ هزارتن آن خریداری شده و در مرحله انتقال به انبار ذخیره است و پرتقال والنسیا را هم قرارداد بسته ایم و تا ١٥ بهمن به انبار انتقال می‌دهیم.همچنین قرارداد خرید پرتقال والنسیای جنوب نیز بسته شده که با توجه به آغاز شدن فصل برداشت آن کارهای آن در حال انجام است.

سیب و پرتقال عید تأمین است و نیاز به واردات نداریم

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: میوه شب عید از اسفند ماه تا هفدهم فروردین در میادین میوه و تره بار توزیع خواهد شد.

علی اوسط هاشمی با اشاره به اینکه برنامه ریزی های انجام شده حمل میوه های شب عید به استان های کشور حداکثر تا دهم بهمن ماه انجام می شود ، افزود: امسال میزان تولید و برداشت میوه به ویژه سیب و پرتقال درحد مطلوب است و اصلا نیازی به واردات برای تأمین نیاز شب عید نیست.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: تمام سردخانه های مناسب برای ذخیره سازی میوه شب عید تجهیز شده و با استفاده از تجارب سال های گذشته شبکه حمل و توزیع مناسبی تدارک دیده شده است.

ایجاد اتحادیه نخل داران در دستور کار قرار بگیرد

رئیس سازمان تعاون روستایی در بخش دیگری از سخنان خود اتحادیه نخل داران ایجاد شده است، گفت: در حالی که ما دومین تولید کننده خرما در د نیا هستیم اما نخل‌داران ما اتحادیه نداشتند که این امر می‌تواند نقش موثری در حمایت از تولید داشته باشد.

خرید تضمینی خرما از روز گذشته آغاز شد

رئیس سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه خرید تضمینی خرما از  روز گذشته شروع شده است، گفت: خرید این محصول از روز گذشته آغاز شده اما با این وجود ما نمی‌توانیم نرخ این محصول را اعلام کنیم.

وی با اشاره به خرید تضمینی گندم پاییزه تصریح کرد: تاکنون 45 تن گندم پاییزه خریداری شده و 80 درصد از مطالبات آنها پرداخت شده است ،تعهد ما در بخش زعفران هم این که تا پایان اسفندماه 40 درصد از مطالباتشان را پرداخت کنیم که در حال 45 درصد را پرداخت کرده‌ایم و از اول سال جدید وارد پرداخت باقیمانده خواهیم شد.

بازار شیر را کنترل کرده ایم

وی در رابطه با بازار شیر تشریح کرد: تعاونی روستایی در زمینه کاهش قیمت و یا افزایش قیمت شیر نقش تعیین کننده داشته است ما بازار شیر را از هر کیلو 800 تومان به 1300 تومان رساندیم و این امر به نفع تولیدکننده بود و نقش تعاونی روستایی بود که باعث ارتقای این بازار شد. امروز خریداران شیر برای واحدهای صنعتی به خرید نقدی روی آوردند و ما توانستیم بازار را کنترل کنیم.

هاشمی یادآور شد: در این راستا قیمت شیر خام برای دامداران را از 800 تومان به 1300 تومان رساندیم و مصمم هستیم قیمت آن به‌نرخ مصوب 1440 تومان برسد.

هاشمی افزود: برای فصل افزایش تولید شیر و کم شدن مصرف هم برنامه‌هایی داریم تا به ضرر تولیدکنندگان نباشد اما ورود ما نیاز به منابع پایدار دارد. نگاه بانک‌ها نباید به ما که قصد کمک به تولید داریم، شبیه نگاه به بخش خصوصی باشد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه طبق مصوبه دولت 25 درصد از ظرفیت میادین میوه وتره‌بار در اختیار تعاونی‌های تولیدی قرار می‌گیرد ،گفت: در برنامه ششم توسعه قرار است هر ساله 15 درصد به این رقم اضافه شود تا واسطه‌ای میان تولید و بازار نباشد. و نقش دلالها کم شود.

هاشمی همچنین در باره چگونگی پرداخت مابقی طلب کشاورزان گفت: تاکنون 85 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده و مابقی طلب که معادل 35 میلیارد تومان است نیز تا اسفند ماه پرداخت خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌تان را بنویسید

بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدهای هفته